Z roku na rok wzrasta zagrożenie ze strony cyberprzestępców ze względu na coraz nowsze rodzaje ataków. Ponadto w ostatnich latach liczba nowych sklepów internetowych znacząco się zwiększyła co statystycznie zwiększa ilość celów, które mogą paść ofiarą ataku.
ZAGROŻENIA
Lista potencjalnych zagrożeń jest bardzo długa i cały czas rośnie.
Od phishingu, gdzie atakujący stara się pozyskać wrażliwe dane (numery konta bankowego, loginy, hasła) poprzez malware, które może przekierowywać ruch z naszej witryny na inną specjalnie spreparowaną, aż do ataków DDoS,mającym na celu spowolnić lub całkowicie wyłączyć nasz sklep.
Liczba zagrożeń jest bardzo obszerna i nie ma możliwości, żeby odpowiednio przygotować się na każdy ewentualny atak.
Dlatego bardzo ważne jest przestrzeganie podstawowych zasad bezpieczeństwa, które znacznie poprawiają poziom cyberbezpieczeństwa naszego sklepu.
JAK ZADBAĆ O CYBERBEZPIECZEŃSTWO E-COMMERCE?
Należy stworzyć kopię zapasową oraz zadbać o jej odpowiednie przechowywanie. Umożliwia to szybszy powrót do działania po awarii lub ataku oraz pozwala na odzyskać dane w przypadku ich zaszyfrowania.
Certyfikat SSL, czyli protokół bezpieczeństwa, którego implementacja gwarantuje szyfrowanie poufnych danych wprowadzonych na stronę oraz zwiększa wiarygodność sklepu wśród odwiedzających.
Używanie menedżera haseł, pozwala na tworzenie długich i deskryptywnych kombinacji, oraz automatyczne wypełniania formularze na stronach co znacząco podnosi poziom bezpieczeństwa.
Aktualizacje oprogramowania sklepu to istotna część, ponieważ wielu cyberprzestępców w sposób zautomatyzowany poszukuje sklepów korzystających ze starszych, posiadających luki bezpieczeństwa wersji systemowych.
Bardzo ważne jest również korzystanie ze sprawdzonych wtyczek w sklepie internetowym. Mimo tego, że będziemy posiadali najnowszą wersję oprogramowania sklepu, możemy używać niesprawdzonych rozszerzeń, które umożliwią skuteczny atak na nasz sklep.
Jeżeli chcemy sprawdzić w jakim stopniu nasz sklep jest podatny na ataki możemy przeprowadzić testy penetracyjne naszego sklepu, które pokażą jakie obszary należy jeszcze zabezpieczyć.
CYBERBEZPIECZEŃSTWO JAKO PROCES
Cyberbezpieczeństwo e-commerce to proces długofalowy, a nie jednorazowe działanie. Należy być świadomym nowych zagrożeń i na bieżąco dbać o zabezpieczenia w sklepie internetowym oraz stosować się do podstawowych reguł związanych z bezpieczeństwem w internecie.