Dezinformacja w sieci

Rozpowszechnianie fałszywych czy niesprawdzonych informacji jest znane od czasów starożytności. Manipulacja treścią służyła do kształtowania opinii publicznej, przedstawiała władcę w dobrym świetle lub podburzała lud.

Dezinformacja w Internecie

Rozpowszechnianie fałszywych czy niesprawdzonych informacji jest znane od czasów starożytności. Manipulacja treścią służyła do kształtowania opinii publicznej, przedstawiała władcę w dobrym świetle lub podburzała lud. Na przestrzeni lat doszedł do tego również aspekt finansowy ponieważ, chwytliwe, emocjonalne i niekoniecznie prawdziwe nagłówki gazet generowały większą sprzedaż.

Cyfrowa rewolucja, dostęp do platform, które pozwalają natychmiastowo przesyłać wiadomości całkowicie zmieniło komunikację między ludźmi. Obecnie 5 mld ludzi na świecie ma dostęp do internetu, a blisko połowa populacji posiada konto w mediach społecznościowych. Tym samym social media są w tej chwili najbardziej wygodną formą rozpowszechniania fałszywych informacji.

Wykres

Cyfrowe zagrożenia

Brak kontroli w udostępnianiu komunikatów, ogrom informacji, które bombardują użytkowników sprzyja jedynie szybkiemu przeglądaniu nagłówków, bez szczególnego wczytywania się w treść oraz powoduje, że większość osób nie weryfikuje faktów, które przeczytała.  Obecnie dezinformacja, jest tak duża, że nawet tradycyjne media mają problem z poprawną weryfikacją wydarzeń i coraz częściej ich odbiorcy również padają ofiarą dezinformacji. Powodem jest również potrzeba jak najszybszego dostarczenia informacji w atrakcyjnej formie, przez co cierpi ich dokładność oraz wiarygodność.

Data protection

Weryfikacja treści

W związku z powyższym, ważnym zagadnieniem staje się umiejętność odpowiedniej weryfikacji informacji, rozdzielenie fałszywych treści od prawdziwych.  Istotne jest, żeby:

– Być wyczulonym na sensacyjne, emocjonalne informacje, przy czym szczególną uwagę należy zwrócić na treści, które motywują nas do natychmiastowego podjęcia jakiegoś działania.

– Poświęcić chwilę na potwierdzenie treści w innych serwisach oraz zweryfikowanie autora.

– Sprawdzić czy potencjalnie kontrowersyjne zdjęcia nie były skopiowane z innych serwisów i w żadnym stopni nie odnoszą się do przedstawionych wydarzeń.  

– Nie powielać i nie przekazywać dalej informacji co do, których nie mamy pewności odnośnie autentyczności.

Social media dezinformacja

W sieci bez przerwy, w mniejszym lub większym stopniu trwa wojna informacyjna, dlatego bardzo trudno ustrzec się przed zagrożeniami płynącymi z dezinformacji. Stąd niezwykle ważnym jest, żeby podchodzić z dystansem do treści umieszczanych w internecie oraz uświadamiać innych w naszym otoczeniu jak łatwo można ulec fałszywym news’om oraz w jaki sposób można się przed nimi bronić.

Powiązane usługi